Kinas T-Flight hyperloop, ett magnettågsystem som kan nå hastigheter på upp till 1 000 kilometer i timmen, har genomfört ännu ett lyckat test. Detta markerar ett viktigt framsteg i den globala tävlingen om att skapa världens första fullt fungerande hyperloop.
Testet ägde nyligen rum i Shanxi-provinsen i norra Kina och genomfördes av China Aerospace Science and Industry Corporation, landets största tillverkare av missiler. Representanter för projektet meddelade att testet förbättrade systemets tekniska mognad och lade grunden för framtida försök.
T-Flight använder sig av magnetisk levitation, så kallad maglev-teknik, som bygger på kraften från magneter för att styra, accelerera och bromsa tåget. Tekniken kombineras med ett vakuum i en rörliknande struktur för att minimera luftmotstånd och friktion. Eftersom tåget saknar hjul, bromsar och andra tunga komponenter är konstruktionen också betydligt lättare än traditionella tåg.
Snabbare än kommersiella flygplan
Den senaste modellen är upphängd i en lågtryckstunnel som sträcker sig två kilometer. Den använder tre olika typer av magneter och är designad för att nå hastigheter som överstiger de flesta kommersiella flygplan. Vid det senaste testet matchade systemet förväntningarna på magnetisk upphängning, bromsförmåga, maxhastighet och stabilitet.
Bygget av testbanan i Shanxi inleddes i april 2022 och stod klart i november 2023. Bara några månader senare satte Kinas maglev hyperloop ett nytt världsrekord för tåg genom att uppnå en hastighet på 623 kilometer i timmen under ett test.
Kan revolutionera resandet i Kina
T-Flight förväntas i framtiden koppla samman Kinas megastäder och drastiskt minska restiderna. Sträckan mellan Peking och Shanghai, som är 1 214 kilometer lång, skulle kunna avverkas på endast 90 minuter. Dock krävs omfattande säkerhetsprövningar innan tekniken kan bli en del av det allmänna transportsystemet.
En idé med lång historia
Idén om ett höghastighetssystem i vakuumtunnel presenterades först av den amerikanska raketpionjären Robert Goddard för över hundra år sedan. Konceptet fick en ny renässans 2012 när SpaceX-grundaren Elon Musk lanserade sin vision för en hyperloop.
Trots Musks stora ambitioner havererade hans projekt i slutet av 2023, efter att hans företag misslyckats med att få kontrakt för att bygga en fungerande modell. Kina har dock tagit täten, och flera andra länder, inklusive Sydkorea, Japan, Indien, Förenade Arabemiraten och Schweiz, utvecklar sina egna versioner av hyperloop-tekniken.
Nästa steg i transportrevolutionen
Med sin innovativa design och hisnande hastighet kan hyperloop-tekniken bli en viktig del av framtidens transportlösningar. Kina ligger i framkant och visar gång på gång att tekniska visioner kan förvandlas till verklighet – ett steg i riktning mot snabbare, effektivare och mer hållbara resor.
Källa: China Aerospace Science and Industry Corporation