Ett nytt forskningscentrum vid Malmö universitet ska leda ett projekt som kombinerar modern teknologi med mänskligt samarbete för att utveckla intelligenta och ultralätta elektriska fordon.
Målet är att sjösätta en kollaborativ människa-robot. Kollaborativa robotar är utformade för att arbeta tillsammans med människor i en delad arbetsplats, till skillnad från traditionella industrirobotar som huvudsakligen arbetar i isolerade miljöer.
– Även om det finns autonoma mobila robotar designade för samarbete, finns det idag inga kommersiellt tillgängliga robotar som en människa kan åka på eller köra på ett praktiskt och säkert sätt, säger professor Paul Davidsson vid Malmö universitet.
Unik lösning
Projektet som är en del av en större vision för hur människor och robotar kan arbeta tillsammans för att lösa komplexa problem, är kopplat till det nya forskningscentrumet Sustainable Digitalization Research Centre.
– Istället för att datorer ensamma utför uppgifter, sker en samverkan där människan bidrar med insikter och maskinen optimerar processer baserat på lärande, säger Paul Davidsson som är föreståndare på forskningscentrumet.
Flera samarbetspartners
Det Malmöbaserade startup-bolaget Levtek Sweden AB har tagit fram en prototyp på ett ultralätt elektriskt fordon som kan köras både av en människa och arbeta självständigt. Målet är att implementera fordonet i miljöer som lager, industrier och urbana områden där effektivitet och hållbarhet är centrala krav.
Utöver Levtek kommer projektet bedrivas i nära samarbete med PostNord AB (som genomför fältförsök i logistikmiljöer), Retta AB (som testar användningen av fordon i stora fastigheter) och MyoFysio AB som analyserar ergonomin för att förbättra användarupplevelsen.
Projektet bygger vidare på tidigare forskning inom maskininlärning och robotteknik vid Malmö universitet, där ett team av forskare med lång erfarenhet av att utveckla avancerade teknologiska lösningar ingår.
– Det övergripande målet är att göra transporter för såväl människor som gods mer effektiva och hållbara för både miljön och användare, säger professor Paul Davidsson.
Källa: Malmö universitet