Under 2024 stoppades tjugotre utländska fartyg i svenska hamnar av Transportstyrelsen på grund av allvarliga brister i sjövärdigheten – mer än dubbelt så många som 2022. Det är en markant ökning mot tidigare år. Även antalet identifierade brister ombord ökade markant.
Nyttjandeförbud kan utfärdas om säkerheten ombord inte kan garanteras, och fartyget får då inte lämna hamnen förrän åtgärder vidtagits. 2024 uppgick antalet brister till 1 576 jämfört med 1 039 år 2022.
– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
De vanligaste problemen rör undermåligt underhåll, bristande brandskydd, trasig livräddningsutrustning och sanitära olägenheter. Fartygen omfattar främst torrlastfartyg, men även tankfartyg förekommer. Många seglar under bekvämlighetsflagg, vilket ofta innebär lägre säkerhetskontroller.
De aktuella fartygen är till största delen torrlastfartyg, men det finns också andra typer av fartyg som tankfartyg med oljeprodukter eller gas i lasten.
– Om ett sådant här fartyg hamnar i en nödsituation och vitala säkerhetssystem inte fungerar, så kan det leda till allvarliga skador på både djurlivet och miljön. Förutom att det vore farligt för besättningen ombord, säger Jonas Bjelfvenstam.
Transportstyrelsen kopplar bristerna till ekonomiska faktorer och vill öka kontrollen samt uppmana lastägare att ställa krav på seriösa rederier. Diskussioner pågår med Paris MoU och EMSA för att undersöka om trenden är liknande i andra EU-länder.
– Vi vill öka kontrollen på de här fartygen och lastägarna behöver ställa krav på rederierna, så att de i sin tur väljer seriösa flaggstater. Då kommer också fartygen i dåligt skick att bli färre, säger Jonas Bjelfvenstam.
Fakta:
- Antal nyttjandeförbud: 2024: 23, 2022: 10
- Antal brister: 2024: 1 576, 2022: 1 039
- Antal kontroller: 2024: 419, 2022: 517
Transportstyrelsen ser ingen koppling mellan ökningen och den så kallade ryska skuggflottan.
Källa: Transportstyrelsen