Frankrike dominerar den europeiska bussmarknaden

Buss vid Franska Atlantkusten. Foto: SNCF

Frankrikes bussmarknad växte med blygsamma två procent under 2024, med totalt 5 807 registrerade enheter. Här befäste Iveco sin position som marknadsledare med en andel på 51,5 procent, medan Daimler och MAN förblev starka aktörer. Irizar hade ett anmärkningsvärt år med en ökning på 176 procent, och Temsa uppvisade en god utveckling, särskilt inom segmentet för skolbussar, med en ökning på 37 procent. Dessutom noterades en mindre men växande närvaro av kinesiska tillverkare, som tillsammans stod för 1,5 procent av marknaden.

Enligt flera branschkännare hade tillväxten kunnat vara högre om fabrikerna kunnat leverera fler fordon, vilket lyftes fram under Autocar Expo i december 2024. Malina Marjanovic, försäljningschef på Daimler Buses i Frankrike, kommenterade att ”orderböckerna är fulla fram till 2027. Beställningarna är kopplade till tillverkarnas produktionsplaner”. Som en konsekvens av detta är ”alla begagnade Euro VI-bussar av hög kvalitet snabbt slutsålda till höga priser”.

Nedgång för elbussar i Tyskland

Tysklands bussmarknad sjönk med två procent under 2024 och landade på 5 382 enheter. Minskningen beror delvis på reducerade subventioner för elbussar, vilket påverkade efterfrågan. Registreringarna av batterielektriska bussar föll till 711 enheter, jämfört med 809 året innan, en nedgång på tolv procent.

Den tyska marknaden har varit volatil de senaste åren och nådde en topp på 6 400 enheter år 2021. Att regeringen nu avskaffar subventioner för elbussar bromsar tillväxten inom detta segment.

Enligt branschmedia omnibuss.news hade 42,5 procent av de 5 493 nya bussarna år 2023 alternativa drivlinor, medan motsvarande andel för 2024 var 32,4 procent av totalt 5 382 nya bussar. Minskningen av alternativa drivsystem är tydlig.

I september 2024 visade en undersökning bland VDV:s medlemsföretag att endast 42 procent av de 2 396 planerade utsläppsfria stadsbussarna kommer att köpas in, till följd av nedskärningar i den federala budgeten. Enligt VDV har ”medlen för inköp av utsläppsfria bussar och ombyggnad av depåer reducerats med nästan 77 miljoner euro”.

Stark tillväxt i Italien tack vare EU-stöd

Italiens bussmarknad växte kraftigt med 20 procent under 2024 och nådde nästan 5 000 registrerade enheter. Denna tillväxt drevs till stor del av investeringar från Next Generation EU, som avsatte två miljarder euro för utsläppsfria stadsbussar.

Elektriska stadsbussar stod för 40 procent av nyregistreringarna i detta segment. Iveco befäste sin position som marknadsledare i Italien med en andel på 41 procent.

Försäljningen av naturgasbussar ökade samtidigt som intercitybussarna backade med 16,7 procent. Turistbussmarknaden uppvisade en stark återhämtning med en ökning på 25,1 procent, men har ännu inte nått nivåerna från 2019.

Spanien visar stabil ökning

Spaniens bussmarknad växte med 16 procent under 2024, med totalt 4 355 nya bussar och turistbussar. Registreringarna av tyngre bussar (med en vikt över åtta ton) steg med nio procent och uppgick till 3 604 enheter.

Mercedes-Benz intog förstaplatsen med 1 077 enheter och en marknadsandel på 25 procent, följt av Iveco med en ökning på 13 procent och MAN med 19 procent. Irizar fortsatte sin tillväxt och noterade en ökning på 27 procent.

Bland andra tillverkare såg Temsa en ökning på 40 procent, King Long steg med 155 procent, medan Solaris tappade 64 procent på den spanska marknaden.

Källa: Sustainable Bus