Det elektrifierade järnvägsavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda, som förbinder Sverige och Finland, har nyligen tagits i bruk. Projektet avslutades med ett seminarium i Torneå, där Sveriges infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson samt Finlands transport- och kommunikationsminister Lulu Ranne deltog.
Elektrifieringsprojektet, som inleddes våren 2023, är nu färdigställt. Syftet har varit att förbättra säkerheten och försörjningsberedskapen på de nordliga trafiklederna. Det är det första större trafikledsprojektet där Norra Finland och Norra Sverige samarbetat. Väylävirasto uppger att projektet också stärker transportkapaciteten i regionen och ansluter den till den transeuropeiska transportkorridoren.
Vid seminariet i Torneå deltog förutom transportministrarna även Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, Väylävirastos generaldirektör Kari Wihlman och Försörjningsberedskapscentralens verkställande direktör Janne Känkänen. Projektet har genomförts i samarbete mellan Trafikverket, Väylävirasto, Försörjningsberedskapscentralen samt kommunerna Torneå och Haparanda.
Väylävirasto framhåller att projektet är av nationell betydelse och att det kan bidra till att stärka försörjningsberedskapen i Finland. Enligt minister Lulu Ranne är elektrifieringen en del av ett bredare nordiskt samarbete.
"Projektet är viktigt inte bara för invånarna och företagen i området, utan också för hela Finlands säkerhet och försörjningstrygghet. Det finns också flera gränsöverskridande projekt i samarbete med Sverige och Norge", säger Ranne.
Janne Känkänen, verkställande direktör för Försörjningsberedskapscentralen, betonar att projektet är ett viktigt steg för att förbättra transportförbindelserna mellan Finland och övriga Norden.
"Den förändrade säkerhetsmiljön gör samarbetet ännu viktigare. Detta projekt är ett exempel på hur vi kan förbättra prognostisering och beredskap", säger Känkänen.
Projektet omfattade elektrifiering av cirka 22 kilometer järnväg på den finska sidan samt en kilometer på den svenska sidan. Elektrifieringen sträcker sig nu hela vägen till Haparanda station. Dessutom har säkerhetsåtgärder genomförts vid plankorsningar. Väylävirasto uppger att obevakade plankorsningar har avlägsnats och ersatts med vägförbindelser, och att två nya underfartsbroar har byggts i Yli-Raumo i Torneå och på Rajakankaantie i Keminmaa.
Projektchef Terhi Honkarinta vid Väylävirasto uppger att elektrifieringen kan leda till effektivare godstransporter och på sikt möjliggöra persontågtrafik mellan Finland och Sverige.
"Övergången från dieseldrivna till eldrivna transporter gör järnvägen mer kostnadseffektiv och miljövänlig. För att starta persontågtrafik krävs dock ytterligare finansiering och en operatör för sträckan", säger Honkarinta.
Arbetet har även innefattat breddning av två järnvägsbroar, den över Raumo å i Torneå och den över Torne älv vid den finsk-svenska gränsen. Projektet har delvis finansierats genom EU:s CEF-stöd (Connecting Europe Facility). Kommunerna har också bidragit ekonomiskt till byggandet av underfartsbroarna.
Källa: Regeringskansliet och Väylävirasto