Ännu ett rekordår för svensk e-handel

Utlandspaketen blev årets tillväxtmotor. Foto: Transportföretagen

Transportföretagens Paketindex för helåret, Black Friday och fjärde kvartalet 2024 visar på ännu ett rekordår för den svenska e-handeln. Utlandspaketen var årets tillväxtraket, men stannade helt av i ökning under årets sista kvartal. Att baksidorna av de kinesiska lågprissajterna har uppmärksammats i samhällsdebatten, kan vara en förklaring. 

2024 skickades cirka 214 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, en ökning med 16 miljoner från 2023. Fjolårets fjärde kvartal blev det åttonde i rad med växande paketvolym, samtidigt som snittpriset per paket sjönk.

Utrikeshandeln motor i uppgången – men har stannat av

Något som drivit ned snittvärdet är den kraftiga ökning av antalet utlandspaket som satte fart under sommaren 2023, då den kinesiske lågprisjätten Temu etablerades i Sverige. Utlandspaketen blev årets tillväxtmotor även under 2024 och ökade med 25 procent, medan antalet inhemska paket bara ökade med 4,7 procent.

Under årets sista kvartal utgjorde utlandspaketen för var femte e-handelspaket. Ökningen som drivits på av aktörer som Temu och Shein planade dock ut till 0,9 procent jämfört med sista kvartalet 2023. Detta sammanföll med den samhällsdebatt där politiker från olika läger skärpte tonen mot lågprisjättarna. Bland annat krävde Klimat- och miljöministern att de skulle förbjudas och Europeiska kommissionen inledde granskningar för att de inte följde konsument- eller kemikalielagstiftning.

– Att handla från Temu och Shein upplevs som både enkelt och billigt. Samtidigt har de blivit kraftigt kritiserade för både bristande miljömässigt hållbarhetsarbete och dåliga sociala villkor. Att baksidorna av de kinesiska lågprissajterna lyfts fram i samhällsdebatten kan förklara det sista kvartalets tvära inbromsning av handeln från utlandet, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Färre returer och ökad efterfrågan på flexibilitet

Andelen paket som returneras fortsätter att minska. Under 2024 returnerades lite mer än 10 procent, jämfört med drygt 11 procent 2023 och nästan 13 procent 2022. Bidragande faktorer till returgradens nedgång är att fler e-handlare börjat ta betalt för returer och uppmuntrat konsumenter att returnera i butik. Dessutom har e-handelns tillväxt de senaste åren i hög grad drivits av branscher och segment med låg returgrad, exempelvis inom skönhet och apotek.

– Svenska konsumenter har aldrig varit så medvetna som de är nu. E-handel bidrar till kollektiv transport av paket, något som kortsiktigt minskar utsläppen. Dessutom väljer färre att returnera och konsumenterna väljer bort oseriösa aktörer med dåliga villkor, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Andelen utlämningar via paketskåp fortsätter att öka. Hela 15 procent av e-handelspaketen levererades till paketskåp under 2024, vilket är en ökning med nästan sex procentenheter på bara tre år. Samtidigt visar PostNords E-barometern att 23 procent av konsumenterna föredrar paketskåp som leveranssätt. Även hemleveranser fortsätter att vara viktigt för konsumenter. Anledningen till denna trend är efterfrågan på flexibilitet, där konsumenter inte behöver vara bundna av öppettider för att hämta ut sina paket.

Källa: Transportföretagen