Krångel med mottagningsbeviset gör att ännu färre lyckas ta del av skrotningspremien trots att bilägaren gjort rätt. Nu behöver reglerna ses över, menar M Sverige.
Den nya om än tillfälliga skrotningspremien regeringen införde förra året blev en verklig flopp. Trots utrymme att ge 50 000 bilägare 10 000 kronor för sin gamla bil har blott 447 ansökningar inkommit till Boverket.
Nu visar det sig dessutom att ett krångligt regelverk och brist på samverkan mellan myndigheter och bildemonterare gjort att mer än var tionde ansökan avslås. Anledningen är att bilskrotarna inte följt Transportstyrelsens bestämmelser om det så kallade mottagningsbeviset. Det är ett dokument som styrker att ett fordon lämnats in för skrotning.
Från Riksförbundet M Sverige kommer nu krav på myndigheterna att leverera på sitt löfte och betala ut premien till privatpersoner vars ansökan hamnat snett i myndigheternas interna byråkrati.
– Myndigheterna måste betala ut stödet, så enkelt är det. Ett löfte om 10 000 kronor tar folk självklart för givet. Det är bara att betala ut pengarna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.
Regeringen har krånglat till det för både privatpersoner och myndigheter med den nya skrotpremien. Trots en omfattande kritik och krav på att en skrotpremie måste undantas från villkor om elbilsköp eller leasing, valde man att gå vidare med ett upplägg som vi med facit i hand kan bekräfta inte gör ett dyft för att få bort de äldsta och minst säkra bilarna från vägarna, eller minska vägtrafikens utsläpp.
– Släpp den politiska prestigen och ta bort villkoren för skrotningspremien. 10 000 kronor för en bil som sjunger på sista versen är nog en slant som skulle göra att många lämnar ifrån sig bilar som passerat bäst-före-datum, då kan man köpa upp sig och köpa en lite bättre bil och det är det som är det viktiga, säger Carl-Erik Stjernvall.
Den 4 februari 2025 angav Boverket, som är den myndighet som hanterar utbetalning av skrotningspremier, att de fått in 447 ansökningar, men att det finns problem med mottagningsbeviset i ett 50-tal av dessa ärenden, som därför avslås. Boverket menar att man är tvungen att arbeta efter rådande bestämmelser, och har genom en dialog med både Transportstyrelsen och regeringen informerat om problemen.
– Har den som ansöker gjort allt rätt får myndigheterna lösa situationen bäst de vill, det finns inga ursäkter, säger Carl-Erik Stjernvall.
Källa: Riksförbundet M