Flovi förenklar och effektiviserar bilförsäljning, samt hjälper bilhandlare nå nya marknader. Med ett nytt namn och varumärke siktar nu företaget på att bli störst även i Nord- och Västeuropa.
Det finländska biltransportföretaget Biila byter namn till Flovi och genomgår en varumärkesförnyelse som en del av sin internationella expansion och tillväxtstrategi.
Företaget, som för närvarande är verksamt i Finland och Sverige, genomförde mer än 110 000 biltransporter förra året. År 2025 siktar företaget på att ha en omsättning på cirka 20 miljoner euro.
Flovi är en plattform som kopplar samman företag som behöver flytta en bil med förare som kan utföra transporterna. Bland företagets största kunder finns bland annat Finlands största bilhandlare, såsom Rinta-Joupin Autoliike, Kamux och Saka. I Sverige är bland annat Kamux och Bildeve kunder. I och med namnbytet kommer företaget att fokusera på att bygga sin affär inom billogistik internationellt.
– Vår målsättning är att växa till att bli det självklara valet för biltransporter i norra och västra Europa. Det finns aktörer i enskilda länder, men det finns ingen aktör som erbjuder biltransporter mellan europeiska länder. Jag skulle vilja påstå att ingen annan har kunnat erbjuda biltransporter så framgångsrikt som vi har gjort, genom att kombinera effektiva tekniska lösningar, ett omfattande och högkvalitativt nätverk av förare och en kundupplevelse som sätter människan i centrum, säger Anton Puhakka, Sverigechef på Flovi, och fortsätter:
– Att köpa en bil ska vara lika enkelt som det är att köpa en dator på nätet. Vårt mål är att ge kunderna en bekväm och pålitlig billeverans som dessutom går snabbt.
Fordonsindustrin idag är i behov av snabb, kostnadseffektiv, skalbar och förutsägbar logistik. Genom att kombinera effektiv teknik, ett brett och högkvalitativt förarnätverk och en människocentrerad kundupplevelse erbjuder Flovis plattform en lösning som traditionell lastbilsbaserad logistik inte kan matcha.
Flovis affärsidé är att erbjuda bilhandlare möjligheten att transportera fordon mellan länder, exempelvis genom att underlätta import av bilar från Sverige till Finland. Företaget planerar att expandera till fler marknader i Nord- och Västeuropa.
Företaget utvecklar sin teknik och använder artificiell intelligens i logistiksystemet, bland annat för schemaläggning av transporter.