ACEA - EUs regelverk hotar fordonsindustrins konkurrenskraft

Europeiska fordonstillverkare och leverantörer anser att EU:s regler hämmar innovation. Foto; Guillaume Périgois/Unsplash

Europeiska fordonstillverkare och leverantörer varnar för att EU:s regelverk hämmar innovation och riskerar att försämra den globala konkurrenskraften. Vid ett möte med EU-kommissionen lyfte branschorganisationer behovet av mindre byråkrati för att säkerställa fortsatt teknisk utveckling.

Europeiska biltillverkare och leverantörer har länge legat i framkant inom forskning och utveckling. Men omfattande administrativa krav uppges nu bromsa innovationen, särskilt inom digitalisering och automatisering av fordon.

Vid en strategisk dialog med EU-kommissionär Virkkunen uppmanades EU att minska administrativa hinder och förenkla regelverket. Branschen betonar vikten av att skapa gynnsamma villkor för utvecklingen av digitala och automatiserade fordon.

– Vi behöver att EU främjar, inte försvårar, vår konkurrenskraft. Automatiserade fordon är nästa steg, och det är ett område där vi kan leda. Men för att lyckas krävs en stark digital industribas, säger Sigrid de Vries, generaldirektör för European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

Hon riktar också kritik mot EU-kommissionens beslut att dra tillbaka förslaget om standardessentiella patent.

– Det är märkligt att detta görs utan någon dialog med branschen, särskilt i en tid då EU diskuterar hur industrins konkurrenskraft kan stärkas, säger de Vries.

Även CLEPA, branschorganisationen för europeiska leverantörer av fordonskomponenter, varnar för att andra regioner satsar stort på ny teknik.

– USA och andra länder investerar kraftigt i nyckelområden som AI och molntjänster. De ligger också före när det gäller digitala marknader. Europa måste agera offensivt för att skapa en stark marknad för digital mobilitet och säkra investeringar i framtida uppkopplade och automatiserade fordon, säger Benjamin Krieger, generalsekreterare för CLEPA.

Branschföreträdare efterlyser också satsningar på halvledarteknik och fordonsrelaterad elektronik. De anser att EU måste prioritera forskning och utveckling samt stärka samarbeten på global nivå för att kunna möta konkurrensen.

Källa: ACEA