Den betydande förklaringen till det dramatiska resultatfallet på 57 procent ligger i köpet av Ekol under hösten. Det turkiska logistikföretaget visade sig ha ekonomiska brister, och DFDS har ännu inte täppt till hålet, men planen är att göra det redan i år.
DFDS:s logistikdivision utgör knappt hälften av företagets totala omsättning, men är en liten aktör jämfört med färjeverksamheten när det gäller resultatet på sista raden.
Under 2024 blev skillnaden mellan färjor och annan transport ännu mer påtaglig.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till cirka 0,2 miljarder danska kronor för logistikdivisionen, medan det för färjeverksamheten var 1,5 miljarder danska kronor.
Förvärvet av Ekol påverkar resultatet
Den främsta orsaken till det kraftiga resultatfallet på 57 procent är förvärvet av det turkiska logistikföretaget Ekol under hösten. Ekol visade sig ha ekonomiska läckor som DFDS ännu inte har lyckats täppa till. Planen är att vända Ekol International Transport till break-even vid utgången av 2025.
Fokus på att förbättra lönsamheten
Trots den negativa påverkan från Ekol-förvärvet fortsätter DFDS att fokusera på att förbättra lönsamheten inom logistikdivisionen. Åtgärder har vidtagits för att effektivisera verksamheten och integrera Ekol på ett sätt som gynnar hela koncernen.
DFDS i korthet
DFDS är ett danskt logistik- och rederiföretag med en stark närvaro i Europa. Företaget erbjuder både färjetrafik och logistiklösningar och har en betydande roll i att förbinda olika marknader och regioner.
Med fokus på att integrera Ekol och förbättra lönsamheten inom logistikdivisionen siktar DFDS på att stärka sin position på marknaden.
Senaste nytt om DFDS
Under de senaste månaderna har DFDS meddelat planer på att utöka sina rutter och tjänster för att bättre möta kundernas behov. Företaget investerar också i hållbara lösningar, inklusive införandet av mer miljövänliga fartyg och logistikmetoder,
Källor: DFDS