Öppen datahub kan driva innovation inom sjöfarten

Foto: John Simmons/Unsplash

Datahubben PONTOS ligger öppen och tillhandahåller operativa fartygsdata från arton fartyg. Tanken är att hubben, som utvecklats inom ett projekt som finansierats av Trafikverket, ska främja forskning, stimulera innovation och driva produktutveckling.

– Det började med att vi läste en nyhetsartikel om att Färjerederiet köpt in flera system för att mäta data från sina fartyg. Vår första tanke var: Tänk om de gjorde sina data tillgängliga för allmänheten? Då skulle den kunna ge dem ett mycket större värde. För att omvandla rådata till användbara insikter krävs en mix av datavetenskap, programmering, matematik och domänkunskap – något som det ofta saknas tid och resurser för i rederibranschen, säger Luis Sanchez-Heres, forskare på RISE och författare till rapporten PONTOS – Open datahub for ship operational data.

Öppna driftsdata skulle kunna överbrygga klyftan mellan företag och externa innovatörer och forskare, startups och teknikutvecklare skulle ges möjligheten att testa idéer, bevisa koncept och koppla samman information på nya sätt. För sjöfartssektorn kan delning av operativa data bli en gamechanger, som snabbar på innovation, effektivitet och hållbarhet.

– Men att få företag att dela med sig av sina data brukar inte vara alldeles enkelt. Så vår huvudidé var att lösa två problem – att göra data tillgängliga för alla och sedan få allmänheten att använda dem.

Vilken typ av data handlar det om?

– Många tänker direkt på AIS-data, alltså Automatic Identification System, som visar fartygsrutter, position, hastighet och riktning. Men det säger inget om bränsleförbrukning, motorstatus, rodervinkel eller annan teknisk information. Det är just den mer detaljerade datan som PONTOS gör tillgänglig.

Det är alltså PONTOS den heter, den öppna hubben för driftsdata från fartyg, som byggts och lanserats i projektet med samma namn. Sju aktörer däribland Öresundslinjen, Färjerederiet, Havstens Fiskelag och Cetasol har bidragit med data från 18 fartyg. För att visa på värdet av datan genomfördes flera initiativ under projektets gång. Dessa resulterade i tre masteruppsatser, en hackathon och förberedelser för en online-tävling.

– Projektet har resulterat i mycket. En av masteruppsatserna undersökte möjligheterna att elektrifiera fiskebåtar, baserat på datan från två fiskebåtar som ingick i projektet. En annan tittade på optimering av driftstrategier för energieffektivitet i batteridrivna färjor medan en tredje handlade om hur man förutspår bränsleförbrukning med maskininlärning, Luis Sanchez-Heres.

Det tvååriga projektet som finansierats av Trafikverket avslutades i januari 2025, men tanken är att den öppna hubben ska upprätthållas åtminstone december till 2027. Data från 18 fartyg finns fortfarande tillgängliga.

– Just nu undersöker vi möjligheterna att följa upp projektet. Vi skulle gärna vilja titta på hur PONTOS fungerar ihop med EU:s datastrategi, säger Luis Sanchez-Heres.

Fotnot. EU:s datastrategi är en del av EU:s digitala strategi och syftar till att skapa en enhetlig europeisk dataekonomi. Den fokuserar på att främja delning, tillgång och användning av data inom EU samtidigt som individers rättigheter och dataskydd säkerställs. Här är några av de viktigaste delarna av strategin

Källa: Lighthouse