Volkswagen Group Components har vidareutvecklat sin mobila laddningsrobot och ger en första glimt av prototypen. Robotens uppgift är att helt automatiskt ladda elbilar på parkeringsplatser. Laddningsroboten startas via en app eller Car-to-X-kommunikation och fungerar helt automatiskt. Den tar sig på egen hand fram till den bil som ska laddas och börjar kommunicera med den. Roboten sköter hela laddningsprocessen: öppnar locket till ladduttaget, ansluter laddkabeln och kopplar ur den igen efter slutfört uppdrag – helt utan mänskliga ingrepp.
Roboten drar på ett släp med en mobil energilagringsenhet som kopplas samman med bilen som behöver laddas. Sedan laddas elbilsbatteriet med elektricitet från den mobila energilagringsenheten som stannar kvar vid bilen under hela laddningsprocessen. Under tiden ser roboten till att även andra bilar blir laddade på motsvarande sätt. När laddningen av en bil är klar hämtar roboten upp energilagringsenheten och kör tillbaka den till den centrala laddstationen.
Lösningen gör det möjligt för operatörer av parkeringsplatser att snabbt och enkelt elektrifiera varje parkeringsplats med den mobila laddningsroboten. Detta minskar alla byggnadsarbeten som behövs, samtidigt som den potentiella kostnaden minskas. Robotens kompakta mått gör att den passar perfekt på trånga parkeringsplatser som saknar laddinfrastruktur, till exempel i underjordiska parkeringsanläggningar.
Laddningsroboten är ett av de visionära laddningskoncept som Volkswagen-koncernen hoppas kommer att utöka laddningsinfrastrukturen under de närmaste åren. Avsikten är att integrera den mobila laddningsroboten i ett övergripande koncept.
– Att skapa en effektiv och tillgänglig laddningsinfrastruktur är och förblir en nyckelfaktor för framgången med elektrisk mobilitet. Vi utvecklar lösningar som kan undvika dyra åtgärder. Den mobila laddningsroboten och vår mobila snabbladdningsstation är bara två av dessa lösningar, säger Thomas Schmall, VD för Volkswagen Group Components.