För tjugonde året i rad toppar Göteborg listan över Sveriges bästa logistiklägen. Göteborgs hamn beskrivs som avgörande för placeringen, bland annat tack vare hamnens pågående investeringsprogram, globala linjenät och hantering av Covid-19-pandemin. Men det finns utvecklingspotential menar juryn.
– Vi är jätteglada över att ha fått den här utmärkelsen av Intelligent Logistik. Att det nu är för tjugonde året i rad är ett kvitto på att vi har en kontinuitet i det vi gör och att vi gjort bra saker längs vägen. Men vi ska bli ännu bättre, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn.
I motiveringen beskrivs Göteborgsregionen som ett ”exceptionellt distributionsläge som stått starkt genom pandemin”. Hamnens investeringspaket på sex miljarder vilket bedöms ge goda förutsättningar för framtida tillväxt nämns också som en viktig faktor. Elvir Dzanic menar också att hamnen har stärkt sina möjligheter att fortsätta utvecklingen framgent.
– Som hamn har vi ett bra år bakom oss – inte minst ekonomiskt – medan andra godsnav har drabbats hårdare både i Sverige och internationellt. Göteborgs hamn befinner sig i en styrkeposition inför framtiden där vi kan fortsätta investera i kundvärden och konkurrenskraft, säger Elvir Dzanic.
Genom Göteborgs hamn går idag 30 procent av Sveriges import och export och över hälften av alla containerfrakter. Just nu är hamnen inne i ett mycket expansivt skede, och under året som gick säkrades bland annat finansieringen för det viktiga miljardprojektet Skandiaporten – en fördjupning av hamnens farled från dagens 14,5 till 17,5 meter.
Den är en viktig framtidssäkring för hamnen som garant för svensk industris access till omvärlden via världshavens största fartyg i många år framöver. Skandiaporten är en av många satsningar som krattar manegen för hamnens fortsatta utveckling och tillväxt. Andra viktiga projekt är den nya hamnen i Arendal som tillför 120 000 kvadratmeter nya terminalyta, en helt ny digital plattform och fortsatta satsningar på elanslutning och elektrifiering.