Transportstyrelsen negativa till förlängd dubbdäcksperiod

PM10 är grova partiklar (med en diameter upp till 10 mikrometer) som bildas exempelvis vid slitage av däck, vägar och bromsar samt vid förbränning. Foto: Brian Kungu/Unsplash

Transportstyrelsen föreslår ingen förändring av datumet för dubbdäcksförbudet på våren, enligt en rapport som överlämnades till regeringen. Förslaget att förlänga perioden för dubbdäck med två veckor har bedömts som en risk för att försämra luftkvaliteten.

I oktober 2023 fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att förlänga dubbdäcksperioden på våren för att underlätta däckbyten och minska belastningen på däck- och verkstadsbranschen. Nuvarande regler kräver vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars, medan dubbdäck är förbjudna mellan 16 april och 30 september, om inte vinterväglag råder.

Transportstyrelsens rapport visar att ett senarelagt datum skulle leda till högre nivåer av partiklar PM10 i luften, vilket skulle försvåra uppfyllandet av miljökvalitetsmål. En omfattande enkät med 6 700 svar och synpunkter från olika myndigheter har inte visat några större problem med det nuvarande förbudet ur trafiksäkerhets- eller tillgänglighetssynpunkt. Studien bekräftar också att dubbdäcksanvändare upplever att de nuvarande reglerna fungerar väl.

– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har övervägt om reglerna bör anpassas efter Sveriges olika förutsättningar. Bedömningen är att olika krav på olika platser kan bli komplicerade och svårbegripliga. Nuvarande regelverk tillåter redan användning av dubbdäck vid behov.

Källa: Transportstyrelsen