I slutet av augusti anlände en ny automatisk lastplatta, en så kallad container loader, sjövägen från Lettland till Stockholm Norvik Hamn. Investeringen ger Stockholms Hamnar ökad kapacitet och förbättrad service för att möta den svenska exportindustrins behov av effektiv containerisering av gods.
Med sitt strategiska läge spelar Stockholm Norvik Hamn en avgörande roll för den svenska exportmarknaden. En container loader erbjuder en helt ny omlastningsservice till container som öppnar för nya exportmöjligheter för till exempel skogs- och stålindustrin.
– Till skillnad från alla andra hamnar i Sverige har Stockholms Hamnar ett överskott av tomcontainrar, och det finns en stor efterfrågan på containrar från svensk exportindustri. Som en av de största importhamnarna kan vi göra en betydande skillnad. Med en ny container loader kan vi effektivt och hållbart hantera gods samtidigt som vi bidrar till en mer kostnadseffektiv godshantering, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.
Containerterminalen i hamnen drivs av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med 54 hamnar i 25 länder. Genom samarbetet med Hutchison Ports är Stockholm starkt integrerat i den globala fraktmarknaden.
– Vi ser mycket positivt på att Stockholms Hamnar investerar i en container loader. Med den i drift utökar Stockholm Norvik Hamn sitt serviceutbud och stuffning av containrar effektiviseras markant. Dessutom stärker vi infrastrukturen ytterligare för svensk exportindustri, säger Lawrence Yam, CEO Hutchison Ports Stockholm.
Container loadern anlände till hamnen sjövägen från Lettland med Stena Line. De automatiserade funktionerna gör den till en av de mest avancerade lösningarna för omlastning av gods i Sverige. Stockholms Hamnars stuveri kan därmed lasta 30 ton gods i en 40-fots container på bara fem minuter. Förutom tidsbesparingen ökar även säkerheten i hamnen genom att lastningen sker på ett stabilt, kontrollerat och säkert sätt vilket gör att risken för olyckor minskar.