Alstom levererar fler tåg till Île-de-France: Storsatsning på modernisering av pendelnätet

Passagerarna kan räkna med hög komfortnivå i RER NG. Foto: SNCF, Kredit: Giullaume Blanchon

Det franska tågtillverkaren Alstom har fått i uppdrag att leverera ytterligare 35 RER NG-tåg (New Generation) för RER E-linjen i Île-de-France-regionen. Denna beställning är värd närmare 520 miljoner euro och finansieras till 100 % av Île-de-France Mobilités. Totalt har nu 166 RER NG-tåg beställts för linjerna RER E och RER D.

Beställningen, som är en del av ett ramavtal från 2017 mellan Alstom och SNCF Voyageurs, är ett viktigt steg i moderniseringen av pendelnätet i Île-de-France. Enligt Alstoms Frankrikechef, Frédéric Wiscart, är tågen särskilt utformade för regionens behov och tillverkas vid nio av företagets anläggningar i Frankrike.

– Vi är mycket glada över detta uppdrag, som bekräftar Île-de-France Mobilités och SNCF Voyageurs fortsatta förtroende för vår nya generation tåg. RER NG är en viktig del av att modernisera pendelnätet och förbättra resenärernas upplevelse, säger Wiscart.

De första RER NG-tågen togs i bruk på RER E-linjen i november 2023, och fler tåg kommer att sättas i trafik på RER D-linjen under 2024.

Om RER NG – nästa generation pendeltåg

RER NG är ett dubbeldäckartåg designat för att förbättra kapaciteten, tillgängligheten och komforten på pendelnätet i Île-de-France. Tågen, som används på linjerna RER D och RER E, har en arkitektur som optimerar passagerarflödet och gör det enkelt att stiga på och av. Tågen har tre olika reseområden och erbjuder särskilda plattformar för att underlätta för rullstolsburna resenärer.

Ökad kapacitet och tillgänglighet

RER NG-tågen är designade för att möta kraven på hög passagerarkapacitet och tillgänglighet. Med en längd på 112 meter för en sexvagnsformation kan varje tåg transportera upp till 1 563 passagerare, varav 501 sittande. Den öppna arkitekturen och breda dörrarna underlättar på- och avstigning, vilket förbättrar punktligheten och effektiviteten.

Komfort och modern teknik

Passagerarna kan räkna med hög komfortnivå i RER NG. Tågen är utrustade med luftkonditionering, LED-belysning som anpassas efter resans olika moment samt USB-uttag vid många sittplatser. Dessutom finns 45 informationsskärmar och 48 övervakningskameror för att ge en säker och informativ resa.

Tillförlitlighet och prestanda

RER NG-tågen är utformade för att vara så pålitliga och effektiva som möjligt. Med åtta drivboggier erbjuder de bättre acceleration och inbromsning än tidigare generationer. Detta är särskilt viktigt för att hålla tidtabellen och säkerställa smidig drift i en tättrafikerad region som Île-de-France.

Tillverkning och bidrag från flera anläggningar

Tillverkningen och monteringen av RER NG-tågen sker vid Alstoms anläggningar i Valenciennes-Petite Forêt och Crespin i Hauts-de-France. Dessutom bidrar komponenttillverkning från flera andra av Alstoms franska fabriker, inklusive Ornans, Tarbes, Le Creusot och Villeurbanne.

Fakta om RER NG

  • Totalt antal beställda tåg: 166 (130 för RER E och 36 för RER D).
  • Maxhastighet: 140 km/h.
  • Kapacitet per tåg: 1 563 passagerare, varav 501 sittande.
  • Utrustning: 280 km kablar, 250 USB-uttag, 45 informationsskärmar och 48 övervakningskameror.
  • Drivsystem: Åtta motorboggier för hög prestanda.

Framtiden för pendeltrafiken i Île-de-France

Med denna satsning fortsätter Île-de-France Mobilités och SNCF Voyageurs att investera i modern och hållbar kollektivtrafik. Den gradvisa utrullningen av RER NG-tåg är en viktig del av att möta regionens växande transportbehov och säkerställa en bättre reseupplevelse för pendlarna.

Källa: Alstom