Transportstyrelsen har beslutat att förelägga Trafikverket med vite på grund av de brister som identifierades vid tillsynen av införandet av det nya systemet för tågplanering, MPK.
– Säkerhetsbristerna är allvarliga. För att resenärer, tågföretag och underhållsföretag inte ska drabbas fortsättningsvis behöver bristerna åtgärdas snabbt, säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafiken på större delen av Sveriges järnvägar. Varje år gör Trafikverket en tågplan med tidtabeller som gäller från mitten av december och ett år framåt.
I samband med arbetet med Tågplan 2023 introducerade Trafikverket ett nytt it-system och arbetssätt MPK, Marknadsanpassad planering av kapacitet. Införandet av det nya systemet ledde till många och uppmärksammade svårigheter i tågtrafiken.
Tillsyn på grund av tågproblemen
Transportstyrelsen startade därför en omfattande tillsyn för att kontrollera om införandet av MPK genomförts enligt gällande krav på säkerhetsstyrningssystem. Det visade sig då att det fanns flera säkerhetsbrister i samband med att MPK introducerades. Bland annat brister i: riskhantering, samråd med andra parter, kompetensstyrning, övervakning, information och kommunikation.
– Trafikverket ska leva upp till de rättsliga kraven enligt gällande lagar, förordningar och EU-rätt. En förutsättning för att bedriva verksamhet som infrastrukturförvaltare är att regelverket, däribland kraven på vad som ska ingå i ett säkerhetsstyrningssystem, efterlevs, säger Petra Särefjord.
Oklart om åtgärder
I början av förra året beslutade Transportstyrelsen att förelägga Trafikverket att åtgärda säkerhetsbristerna. I januari 2025 är bedömningen att samtliga sju utpekade områden fortfarande har säkerhetskrav som inte är uppfyllda. Varje område vitesföreläggs därför med 5 miljoner vardera.
– I det svar som vi fått är det oklart vilka brister som faktiskt åtgärdats. Trafikverket har återkopplat att de insatser som vidtagits är under utredning, utvärdering, översyn och att man håller på eller kommer att ta fram handlingsplaner. Det vill säga vi kan inte se vilka insatser, åtgärder, som faktiskt är klara, eller om Trafikverket lever upp till de krav som ställs på dem som infrastrukturförvaltare, säger Petra Särefjord.
Transportstyrelsen vill genom föreläggande med vite säkerställa att Trafikverket utfört de åtgärder som behövs för att uppfylla bestämmelserna i lag och förordning. Trafikverket har fått fram till 29 mars på sig att svara på vitesföreläggandet.
Källa: Transportstyrelsen