Svensk e-handel vänder uppåt

Per Ljungberg är innovationschef på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel

2024 blev ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

71 procent av konsumenterna e-handlade en genomsnittlig månad under 2024. Det var en betydande ökning jämfört med förra året då motsvarande andel var 68 procent. Den genomsnittliga skattade köpesumman per månad och konsument steg också något, från 2 126 kronor till 2 248 kronor. Sammantaget innebär detta att den skattade totalomsättningen i e-handeln steg med 11 procent, från 144 miljarder kronor 2023 till 160 miljarder kronor 2024.

Samtliga varukategorier i Svensk Handels mätning steg i omsättning, många ökade kraftigt i procent. Tillväxttalen bör dock generellt värderas med försiktighet på grund av i många fall exceptionellt svaga jämförelsetal från 2023. I jämförelse med 2022 backade många kategorier.

– E-handelns återhämtning under 2024 är inte bara glädjande, utan också direkt nödvändig. 2023 blev för många företag ett nattsvart år, och siffrorna som vi nu publicerar visar på en positiv trend för branschen som helhet. Men än befinner sig många företag fortsatt i en återhämtningsfas efter en mycket tuff period, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Kraftig ökning av e-handelsköp från utlandet

En betydande del av tillväxten i e-handeln drevs av en kraftig ökning av e-handelsköp från utländska e-handelsföretag. Omsättningen från dessa skattas till cirka 18 miljarder kronor, en ökning med över 50 procent jämfört med 2023. En förklaringsfaktor till utvecklingen är den ökade handeln från lågprisaktörer som kinesiska Temu och Shein.

Svensk Handels mätningar visar att cirka var tionde svensk konsument i åldern 18–89 år har handlat från ovanstående aktörer en genomsnittlig månad. Det motsvarar över 800 000 konsumenter per månad.

– Det är viktigt att poängtera att inköp från utlandet per definition inte är något dåligt. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för den fria marknaden. Men givetvis är den explosionsartade ökningen av inköp från giganter som Temu och Shein ett stort orosmoln för såväl stora som små e-handelsaktörer runt om i Sverige och Europa säger Per Ljungberg och fortsätter:

4,6 miljarder småpaket skeppades in i Europa från Temu och Shein under 2024. Därför är det högst välkommet att såväl regering som oppositionspartier nu ryter ifrån och står upp för fri konkurrens, hållbarhet och produktsäkerhet. Från Svensk Handel hoppas vi nu på mer frekventa möten mellan politik, näringsliv och civilsamhälle för att bland annat säkerställa en hållbar handel och att konkurrens faktiskt ska ske på lika villkor.

Källa: Svensk Handel