De intermodala godsvolymerna på Umeå Kombiterminal har under 2024 nära dubblerats jämfört med föregående år och även i Umeå hamn ser man en stadig tillväxt. Trenden fortsätter in i 2025, med en markant uppgång redan under årets första månad.
– Under 2024 ökade de intermodala godsvolymerna på Umeå Kombiterminal med 46 procent jämfört med föregående år. Och utvecklingen fortsätter – i januari i år var volymerna 24 procent högre än samma period 2024, som redan låg långt över 2023 års nivåer. Volymökningen går fortsatt uppåt och visar verkligen på behovet av effektiva intermodala transporter, säger Mattias Lindholm, affärsutvecklare på det kommunala bolaget Inab.
Den stora ökningen av intermodala godsvolymer är en kombination av den regionala tillväxten och att fler företag väljer bort vägtransporter till förmån för den miljövänligare järnvägen. Men ökningen hade inte varit möjlig om inte Umeå kommun genomfört flertalet strategiska satsningar på infrastrukturen i området.
– Genom satsningar på järnvägsanläggningar och den pågående utbyggnaden av hamnen har vi skapat möjligheter att hantera stora godsvolymer på ett effektivt och mer hållbart sätt. Det har gjort regionen attraktiv för företagsetableringar och stärker Umeås position som logistiknavet i norr, säger Fredrik Lundberg, vd Umeå Kommunföretag.
Ökad trafik och starkare koppling till Finland
Även Umeå hamn ser en stadig tillväxt och ökade under 2024 sin hantering av gods med 5 procent, vilket innebär att 2,6 miljoner ton transporterades över kaj under året. En stor del av ökningen kommer från skogsindustrin, men även det växande intresset från den finska godsmarknaden spelar en viktig roll.
– Kopplingen mellan Finland och Sverige blir allt starkare via den flytande E12an mellan Vasa och Umeå. Det gör vår hamn till en viktig del av regionens logistikflöden, säger Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef på Kvarken Ports.
Wasaline, som trafikerar den flytande E12:an med fartyget Aurora Botnia, noterade en ökning av fraktmetrar med 3,2 procent under 2024. Samtidigt minskade bolaget sina totala koldioxidutsläpp med 5 procent, en glädjande utveckling och ett viktigt steg mot en grön sjöfartskorridor.
Källa: Infrastruktur i Umeå