Wärtsilä och Eidesvik Offshore sätter ny standard för ammoniakdrivna fartyg

Med ammoniak som ett nytt bränslealternativ öppnas dörren för en framtid där sjöfarten kan fortsätta spela en central roll i den globala ekonomin utan att bidra till klimatförändringarna. Foto: Wärtsilä

 

Samarbete för banbrytande teknik

Teknologi- och ingenjörsföretaget Wärtsilä har ingått ett avtal med det norska rederiet Eidesvik Offshore om att omvandla offshore-försörjningsfartyget Viking Energy till att använda ammoniak som bränsle. Detta blir första gången i världen som ett fartyg drivs av ammoniak. Projektet, som även involverar energijätten Equinor, förväntas vara klart och operationellt under första halvåret 2026.

– Denna omställning är ett viktigt steg i vår strategi för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. Vi är glada över att leda denna förändring tillsammans med våra partners, säger Håkan Agnevall, VD för Wärtsilä.

Ammoniak – framtidens bränsle

Ammoniak har på senare tid blivit ett allt mer lovande alternativ för sjöfarten i jakten på hållbara bränslen. Internationella sjöfartsorganisationen IMO har satt som mål att sjöfarten ska vara helt utsläppsfri till mitten av århundradet. Ammoniak spelar en avgörande roll i att nå dessa mål, eftersom det kan minska sjöfartens utsläpp betydligt.

Wärtsiläs senaste rapport betonar vikten av hållbara bränslen för att uppnå nollutsläpp. Enligt rapporten kan förbättrad bränsleeffektivitet minska utsläppen med upp till 27 %, men för att nå hela vägen krävs användning av nya, hållbara bränslen som ammoniak.

– Sjöfarten måste vara utsläppsfri inom 25 år, vilket är lika lång tid som ett fartygs livslängd. Detta kräver samordnade insatser från hela industrin, från rederier till teknologileverantörer, för att göra omställningen möjlig, tillägger Agnevall.

Världsledande partnerskap

Wärtsilä, Eidesvik och Equinor har länge samarbetat för att främja hållbarhet inom sjöfarten. Viking Energy, som redan tidigare har visat prov på banbrytande miljöteknik, kommer att bli det första fartyg i världen som drivs med ammoniak som bränsle. Detta projekt är ett resultat av det framgångsrika partnerskapet mellan Wärtsilä och Eidesvik inom Apollo-projektet, som finansieras delvis genom EU

Horisont Europa-program, med målet att göra Europa klimatneutralt till 2050.

– Vårt nya avtal stärker både Eidesviks och Wärtsiläs positioner som ledare i den pågående omvandlingen inom sjöfarten. Koldioxidneutralitet är en central del av vår strategi, och vi är fast beslutna att utveckla och erbjuda hållbara lösningar som säkerställer både användbarhet och säkerhet för framtidens bränslen, säger Agnevall.

Ny teknik banar väg

Förutom att leverera Wärtsilä 25 Ammonia-motorn kommer Wärtsilä även att tillhandahålla en helhetslösning för ammoniakdrift på Viking Energy, inklusive bränslegasleveranssystemet AmmoniaPac och det innovativa systemet för att minska ammoniakutsläpp, WARMS. Projektet inkluderar även en selektiv katalytisk reduktionsanläggning, speciellt utformad för ammoniakdrift. Dessutom ingår ett omfattande serviceavtal för underhåll och övervakning av de nya systemen, vilket är en central del av avtalet.

Gitte Gard Talmo, VD för Eidesvik Offshore, uttrycker sin stolthet över partnerskapet och poängterar företagets pionjäranda:

– För att den gröna omställningen ska lyckas krävs ett nära samarbete genom hela värdekedjan. Eidesvik har en unik erfarenhet av att vara först med att använda innovativa, utsläppsminskande teknologier. Vi är stolta över att vårt banbrytande projekt med Wärtsilä och Equinor återigen kan visa vägen.

Framtiden för hållbar sjöfart

Viking Energys omställning till ammoniakdrift markerar en viktig milstolpe i strävan efter att göra sjöfarten mer hållbar. Med detta projekt visar Wärtsilä, Eidesvik och Equinor att det är möjligt att utveckla och implementera innovativa lösningar som kan minska sjöfartens koldioxidavtryck betydligt.

Omställningen planeras vara slutförd i början av 2026, med full drift förväntad under andra kvartalet samma år. Detta projekt sätter en ny standard för hållbarhet och visar på möjligheterna för framtidens sjöfart.

Källa: Wårtsilä