Varför satsas det inte mer på tågen i väst?

Flaskhalsen Alingsås. Foto: AleWi/Wikimedia Commons

Göteborg, känd för sin gröna charm och lagom stora atmosfär, står inför en infrastrukturell utmaning som hotar dess internationella konkurrenskraft. Tåg- och flygförbindelserna hit håller inte i nivå med vad andra viktiga internationella industristäder erbjuder.

Företagen lider av den eftersatta infrastrukturen, särskilt på järnvägslinjen Göteborg-Stockholm som drabbas av underhållsbrist. Enligt Trafikverket är stambanan via Alingsås en av de mest problematiska flaskhalsarna i det svenska tågnätet.

– Det skadar Göteborgs attraktivitet, vilket i förlängningen äventyrar hela Sveriges konkurrenskraft. Vi talar om människor som väljer mellan Göteborg och andra storstäder, oftast i andra länder, säger Eva-Lena Albihn.

Ännu värre är förbindelsen mellan Oslo och Göteborg, som länge har försummats trots Norges betydelse som en av Göteborgs viktigaste handelspartner och ägarland för många företag i regionen.

– Norge är redan idag en av våra viktigaste handelspartner, och det största ägarlandet i Göteborgsregionen, räknat i antal företag. Göteborgs Hamn är Norges viktigaste länk ut i världen, och många norrmän besöker Göteborg och Västkusten. Den dåliga tågförbindelsen är en hämsko för relationerna mellan Norge och Sverige över lag, säger Peter Warda.

Glädjande dock att en principöverenskommelse nyss nåddes om helt ny stambana mellan Göteborg och Borås, ett av Sveriges fem viktigaste pendlarstråk.

– Den västsvenska kraften inom textil, logistik och design kommer öka drastiskt när förbindelserna förstärks mellan Borås och Göteborg, säger Peter Warda.

Även om ett beslut ännu måste fattas, förväntas det ta minst 15 år innan lösningen blir verklighet och Landvetter flygplats blir tillgänglig med tåg.

Källa: Business Region Göteborg